Alledaags

Portokosten

‘Oeps, te weinig postzegels’ staat er op de kaart van PostNL die aan mij geadresseerd is. ‘Rond 11-05-2022 heeft u post ontvangen waar te weinig postzegels op zijn geplakt. Helaas is de afzender onbekend, daarom verzoeken we u om de portokosten van €5,76 te betalen. Bekijk de betaalmogelijkheden op de achterzijde van deze kaart. Om welk poststuk het gaat, kunt u vinden op postnl.nl/portokosten. Met vriendelijke groet, Het team van PostNL.’

De tweede regel van de kaart irriteert me al mateloos; ‘rond 11-05-2022?’ Het is nu juni, lekker vlotte reactie. Ik kan me uit het verleden herinneren dat er wel eens een kaartje op een poststuk geplakt zat, waar dan op stond dat de zender te weinig geplakt had. Dat was dan ook echt zo en je wist wie nalatig was. Nu heb ik geen idee. Iedereen kan wel vertellen dat ik iets moet betalen, maar ik wil graag weten waarvoor. Ik begrijp dat alles snel en elektronisch gaat, maar ik heb wel een tip. Hou het poststuk achterwege en laat het ergens ophalen tegen betaling van het te weinig geplakte bedrag.

Ik blader terug in mijn agenda waar ik alles altijd in schrijf. De genoemde datum is een woensdag. Mijn lief was een paar dagen weg met haar werk, de halve finale van het songfestival was op tv en ik heb gewoon gewerkt. Het enige poststuk dat ik die week had moeten krijgen waren de elastieken banden die de fysiotherapeut aanraadde om mee te trainen. Die wogen denk ik 500 gram en werden pas een week later bezorgd. Dat kan het dan niet zijn toch?

Ook zo lekker handig dat je tegenwoordig aan een postzegel niet meer kunt zien wat de waarde is. Wie heeft dat bedacht? Als je iets afgeeft bij een agentschap (ik mis het postkantoor!) zorgen zij voor de frankering. Maar ik verstuur ook wel eens iets vanaf huis. Dan leg ik het stuk op de digitale keukenweegschaal om te weten hoe zwaar het is. Via Google vogel ik uit hoeveel postzegels erop moeten. Na een speurtocht op PostNL zie ik dat een velletje €9,60 kost, dus één postzegel kost €0,96. Iets tot 20 gram volstaat met 1 postzegel. Ik moet €5,76 betalen en zou dus zes zegels moeten vergoeden. Ik lees dat een pakketje vanaf €7,25 gaat, dat was het dus niet. Het geplette doosje van de elastieken banden was door de brievenbus gefrommeld, dus daar zal het wel om gegaan zijn. Na verder speuren lees ik dat een brievenbuspoststuk, kleiner dan A4 (dat was het) maar €4,50 kost als het zelfs 2 kilo weegt. Dit voelt alsof me een oor wordt aangenaaid dus ik mik de kaart bij het oud papier.

In juli ontvang ik weer een kaart. Ineens heb ik ‘rond 13-05-2022’ post ontvangen waar te weinig postzegels op zijn geplakt. Als ik er niet aan toegekomen ben heb ik nog een kans om te betalen. Ik bewaar de kaart omdat ik weet dat ik er een stukje over wil schrijven. Tijdens het tikken van dit verhaal kan ik het niet nalaten en probeer toch even uit te zoeken welk poststuk het dan geweest is. Via de opgegeven site moet ik kiezen tussen ‘1-kort of 2-pakket’. Ik vermoed dat ‘kort’ een kaart moet zijn? Ik kies toch voor ‘pakket’. Dan wordt mij gevraagd om de barcode van het pakket in te voeren. Nou meneer of mevrouw van PostNL, dat is wat lastig als jullie pas twee maanden later een bericht sturen. Bewaart heel Nederland twee maanden een verpakking van een aangeschaft artikel? Hier loop ik dus vast.

Bij het kiezen van optie ‘1-kort’, wordt gevraagd om de laatste vijf cijfers van de barcode van de kaart in te toetsen. Dat is handig, want die ligt voor mijn neus. Ik voer de cijfers in en lees ‘je betaalcode lijkt niet te kloppen’. Via het i-knopje kun je kijken waar je die code op de kaart kunt vinden. Ik heb niets verkeerd gedaan en evengoed werkt het niet. Lieve medewerker van PostNL, zak erin, zoek het uit en val mij niet lastig met je suffe kaarten met info die gedateerd is, niet klopt en niet werkt. We gaan over twee dagen op vakantie. Ik krijg ineens de enorme behoefte om PostNL een loodzware maar gezellige kaart te sturen vanaf ons heerlijke adres in Slovenië, zonder postzegel uiteraard.