Bij het afrekenen in de supermarkt zie ik dat de kassière een andere prijs scant dan ik verwachtte. Als ik ernaar vraag is het antwoord: ‘De korting krijgt u met de app, heeft u die?’ Die heb ik niet en wil ik ook niet. Op mijn telefoon zijn twee en een halve pagina’s met apps en dat vind ik al veel teveel. Zo vaak mogelijk probeer ik of ik er nog een paar kan lozen maar laat het nu los, dit is het. Juist daarom valt het me zo op dat er voor echt alles en overal een app is. En dat is prima, alleen wil ik ze niet door mijn strot geduwd hebben!
Met de meeste apps ben ik dolgelukkig. Als je de tijd vóór het internet hebt meegemaakt weet je dat je vroeger overal stad en land voor af moest. Wilde je iets kopen dan moest je het centrum, of soms nog erger, het land in. Je sleepte je een breuk op de fiets en dingen pasten niet in de auto. Hoe heerlijk is het nu dat (mits je saldo toereikend is) je in een paar klikken alles kunt bestellen, betalen en laten bezorgen. Lang leve het internetbankieren, de tikkies en het kosteloze verzenden. Nooit meer chagrijnig de hele stad door op je vrije zaterdag om prijzen te vergelijken maar even het internet afspeuren en bij de meest aantrekkelijk geprijsde kiezen. Bij het gros van de aanbieders heb je het de volgende dag al in huis.
Geen vieze borden met vertrektijden nalopen op stations en nooit meer bellen met de 9292 reisinformatie voor een euro per minuut. Geen speurwerk hoe je met openbaar vervoer een dagje naar Maastricht gaat, je gooit je begin- en eindstation in de app en je weet alle details: niet alleen hoelang de reis duurt, maar ook alle tijden, overstapplaatsen, perronnummers en zelfs wat het kost.
Bij onze apotheek kun je vanaf de straat een herhaalrecept ophalen uit een automaat. Dat had ik al eens gezien maar omdat ik gelukkig gezond ben hoef ik er nooit gebruik van te maken. Erg handig voor mensen die niet in staat zijn tijdens openingstijden te komen. Omdat ik moest wachten op mijn bestelling vroeg ik geïnteresseerd aan de medewerkster hoe dit systeem werkt. Ik had het kunnen weten, met de app natuurlijk. Ik hoop maar dat de doelgroep allemaal een mobieltje heeft of lieve mantelzorgers die dit organiseren.
Bij het Kruidvat zijn de kassamedewerkers goed afgericht. Als je met je pinpas in je hand staat wordt er standaard gevraagd of ik de app heb. En als ik ontkennend antwoord volgt er in één adem de vraag of ik hem wil. Het is pas sinds kort dat ik daar vriendelijk antwoord op geef. Zij kunnen er ook niets aan doen. De Kruidvat app vind ik stom. Ze noemen het ‘de Kruidvat club’ waar je ‘vandaag nog van bakken vol voordeel en gratis producten’ kunt profiteren. In werkelijkheid moet je geloof ik achthonderd euro besteed hebben om in aanmerking te komen voor een gratis pak zakdoeken. Van het ellendigste flinterdunne papier, niet die lekker ruikende vierlaagse van Tempo.
Op de radio hoor ik dat je (natuurlijk uiterlijk 1 mei) je belastingaangifte kunt doen via de Belastingaangifte-app. Nee, niet als je ondernemer bent maar wel als particulier. Er zijn vast heel veel mensen die dat handig vinden maar mij lijkt het lekkerder dat je mobiel dan minimaal het formaat heeft van mijn laptop. Ligt het aan mij als ik vind dat belastingaangifte niet te doen is op een minischerm? Zijn mijn ogen te oud of loop ik hopeloos achter? Voor die ene keer per jaar een app op je telefoon zetten, doei. De DigiD app vind ik al vervelend, maar daar kun je niet zonder.
Mijn aversie tegen al die apps zorgt er ook voor dat ik sommige apps niet heb. Die van Bol.com zou ik best kunnen installeren. Ook de Hema app zou ik goed kunnen gebruiken. Toen een tijd geleden bekend werd dat het slecht ging met de zaak hield ik mijn hart vast. Het zou toch niet waar zijn dat mijn lievelingswinkel om zou vallen? Ik kom er meerdere keren per maand en als iets is uitverkocht is het er meestal nog wel online. Vanaf €25,- wordt het kosteloos bij je thuisbezorgd en als je minder besteedt haal je het gezellig op in de winkel (locatie naar keuze). Dit doe ik meestal in mijn lunchpauze. Heb je gelijk een loopje dat weer goed is voor de overtollige kilo’s. EN, de punten die je bij de Hema spaart zijn leuk. Tien miljoen keer leuker dan die suffe punten van de Kruidvat. Voor elke euro die je bij de Hema besteedt krijg je een punt. Mede door het huismerk koffiebonen die wij in kilozakken aanschaffen, gaat dit sparen best rap. Vanaf 25 punten kun je al iets gratis kiezen. GRATIS ja, niets is toch leuker dan gratis? Het aanbod van te kiezen dingen is gevarieerd en wordt ook periodiek veranderd. Geen keiharde rotzakdoeken maar tien procent korting op je aankoop of (nog leuker) producten naar keuze. Die gratis kop koffie sla ik over maar de rij andere zaken die ik eerder al heb opgehaald is eindeloos. En soms word ik er zo enthousiast door dat ik mijn moeder en Marleen ook attendeer. Iedereen wil toch een gratis rookworst, sfeerlicht, pak waxines, stroopwafels, chips of nagellak? Als ik in een melige bui ben kies ik voor de afgrijselijkste dingen, zo hadden we al doucheschuim met tompouce geur, popcorn met tompouce- en chips met rookworstsmaak. Als er niets van je gading bij zit (of minder hebberig dan ik) kun je je punten ook doneren aan een goed doel. De kopjes koffie kun je aan het Leger des Heils schenken of (de actie van nu) aan stichting Jarige job. Mooi toch.
Afgelopen weekend was ik nieuwsgierig naar mijn zorgkosten en opende de app. Ik heb ‘m eigenlijk alleen omdat ik hierdoor geen prints meer hoef te maken van nota’s, geen postzegels meer hoef te plakken en niet elke keer thuis mijn laptop te hoeven openen. Toegegeven; het is een fijne app. Zie ik tot mijn grote verbazing dat ik een nota heb openstaan van januari. Hoezo krijg je daar geen bericht meer van per mail? In gedachten ben ik in een wanbetaler veranderd alleen omdat ik niet vaak genoeg in mijn app heb gekeken? Snel betalen maar via de app van de bank.
Op mijn werk zocht ik contact met een collega omdat ik een sleutel nodig had van een pand. Iemand moest daar in alle vroegte een toegangsdeur openen en we wilden de zaken natuurlijk netjes geregeld hebben. Of ik het mobiele nummer van de collega kon doorgeven, de deur opent en sluit namelijk via een app. Onbewust merkte ik dat ik even moest bijkomen van het nieuws. De app van de zonnepanelen, de muziekinstallatie en de stroomvoorziening op de boot heb ik nog weten af te houden. Een deur openen via een app? Nog even en ik kan de vissen buiten in de vijver voeren via een app!
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en hoorde ik dat het ploegje mensen die ochtend voor een dichte deur had gestaan. Blijkbaar ging er iets mis met de app. Zo gek dat me dit niet verbaast. De wereld wordt met een noodgang overgenomen door het internet. Maar zolang er nog steeds mensen blijven vragen naar onze wifi-code, is het ontzettend onhandig. Iedereen heeft een mobiel, overal zijn apps voor, maar het gros van de mensen neemt een voordelig abonnement waarmee ze geen internet hebben op straat. Zo handig.